Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Včera, Milan Šurkala, aktualita
Systém metra v San Franciscu se dočká velkého upgradu. Archaický systém založený ještě na obřích 5,25” disketách totiž bude zrušen a nahrazen novým. Přitom byl zaveden v době, kdy se tyto diskety už moc nepoužívaly. 
JonnyC (28) | 29.10.202421:35
Ja bych jenom poznamenal ze muni neni metro, jsou to hlavne tramvaje ­(ktery jsou teda par zastavek pod Market st. v podzemi­), i kdyz muni taky provozuje trolejbusy a cable car.

Pak ma San Francisco jeste neco co se jmenuje BART ­(Bay Area Rapid Transport­) ktery je metru daleko blizsi ­(i kdyz mimo mesto taky neni vsude v podzemi, ale nerozdil od tramvaji muni je vsude mimourovnovy­)
Odpovědět0  0
eMKejx (114) | 29.10.202420:21
ako sa vyjadril hovorca spolocnosti prevadzkujucej metro, od 1.1.2025 plynule prechadza ich system manazovania na floppy 3,5­", v pripade potreby bude cely system zalohovany na ZIP mechanikach :D
Odpovědět0  0
prasopras (185) | 29.10.202413:55

V roce 1998 zavadet 5,25 palce diskety, to je tedy troufalost. :)
Odpovědět3  0
Choakinek (1651) | 29.10.202414:28
5,25″ ­- kapacita nejprve 160 kB u jednostranných, později až 1,2 MB.

Používány u osobních počítačů od roku 1981, po roce 1995 postupně výroba ukončena.

:­-)
Odpovědět1  0
prasopras (185) | 29.10.202414:40

Diky, ja to jeste zazil v praxi a v roce 1998 bych cekal CD­-R, max. 3,5 palce nebo ZIP
Odpovědět1  0
Choakinek (1651) | 29.10.202417:21
To by mě docela zajímalo, v čem je to zařízení tak specifické, že nepoužívá již tehdy super masově rozšířený formát 3,5­".
Odpovědět0  0
CooliPi (384) | 30.10.20240:23
Specificke je dobou vyvoje. Zacli kdyz byly k dispozici 5 1­/4 palcove diskety a nemeli duvod prejit na mensi ­(mene spolehlive­).

Nevim jak vy, ja jsem mel na 5 1­/4­' disketach mene ctecich chyb nez pozdeji na 3 1­/2­'

Kdyby se kriticka zabezpecovaci zarizeni delala na technologiich, ktere jsou ­"in­" v spotrebitelske oblasti, tak by se za mesic zastavila protoze in je dnes flash pamet s QLC technologii a ta potrebuje porad delat refresh ­(podobne jako DRAM­) aby opravila unik elektronu z pametovych bunek.

Ja myslim ze potrebuji upgrade protoze uz nemaji media :­-­)

Mmch, existuji emulatory floppy , napr. Gotek
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Floppy_disk_hardware_emulator
Akorat se do toho dava USB flashka a pocet zasunuti konektoru USB­-A je podle tloustky pokoveni zlatem mezi 500 az 5000 cykly. To ta 5 1­/4 mechanika bude mit vic.

At zije pokrok!
Odpovědět0  0
DrkT (67) | 29.10.20249:43
"Spousta systémů je založená na velmi starých technologiích­"
Když to tak čtu tak si říkám, jestlipak se původní autoři článku zamysleli nat tím jak stará technologie,třeba oproti disketám, je takové kolejová doprava...
Odpovědět2  9
Tech-boy.lukas (1564) | 29.10.202410:13
Nerozumím objasněte. 5,25 diskety jsou překonané lepší technologii, čím prosím byla překonána kolejová doprava? ­(vztahuje se na poměry cena, vezená jednotka atd.)
Odpovědět8  3
DrkT (67) | 29.10.202413:52
Kolejová doprava je dávno překonána lepší technologií jakbysmet...
Odpovědět2  2
Choakinek (1651) | 29.10.202414:23
Jasně, ovšem v metru by taková inovace byla mezi prvními, zatímco ty diskety mění za nový systém mezi posledními ;­-­).
Odpovědět1  0
Tech-boy.lukas (1564) | 29.10.202418:09
a čím tedy s ohlédnutím na cenu, a ostatní parametry? Vaš argument je že byla překonána, ale žádný příklad čím? Autobusy? Nevyjde to provotzovatele mnohem dráž nehledě na mnohem menší kapacitu? Tak sem s příkladem?
Odpovědět0  1
DrkT (67) | 29.10.202421:54
Goole, this way ­-­->
Odpovědět0  0
magnetickou levitací
Odpovědět0  0
DrkT (67) | 29.10.202414:10
Hlavně když si člověk přečte originální články, tak zjistí, že ty diskety nejsou až takový problém. Navíc zajišťují větší bezpečnost systému, díky tomu, že je vše odděleno a slouží jen pro updaty. To se se primárně mění je komunikařní kabely­/cívky za wifi, zajišťující komunikaci mezi stanicí a vlakem. Celé zařízení totiž slouží pro řízení automatického dojezdu vlaku do stanice, řízeného počítačem.
Odpovědět1  1
prasopras (185) | 29.10.202418:48
diskety zajistuji vetsi bezpecnost? a eniac byste nechtel?
Odpovědět0  1
DrkT (67) | 29.10.202421:55
Ano, je obecně mnohonásobně bezpečnější pokud přístup do systému a jeho aktualizace dělá člověk offline z diskety... Stejně tak vlastní komunikace přes spešl cívku v kolejišti je bezpečnější než komunikace přes wifi..
Odpovědět0  0
Choakinek (1651) | 29.10.20246:32
Takže autonomní řízení metra v ČR o nějakých 30 let později ­(1998 ­-> asi 2028­).

A tak to ještě ujde. Existují větší zpoždění ­- např. jisté high speed railways ;­-­).
Odpovědět0  0
CooliPi (384) | 30.10.20240:30
Autonomni rizeni a bezpecnost ­- tak jsem si rikal ktery system prejede mene osob v kolejisti :­-­)

Jestli to bude autonomni tim zpusobem, kterym se bezne delaji zakazky na IT systemy v Cesku, tak do toho nevlezu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.